Forumuitje Bochum-Dahlhausen

Uit 3rail Wiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Forumuitje Bochum-Dahlhausen - 7 Juni 2009
Wanneer: Zondag 7 Juni 2009
Bestemming: Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen
Evenement: Forum-uitstapje Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen
Fotoalbum: Foto's Forumuitje Bochum-Dahlhausen

Forum-uitstapje Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen

De eerste ideeën voor het forumuitje 2009 ontstonden al in 2008 tijdens het forumuitje naar de VSM. Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen werd toen al als één van de mogelijke opties genoemd. Op 21 april plaatste Sascha een topic met de vraag of er interesse zou zijn voor een bezoek aan Bochum en via dat topic en later een poll gaven zich uiteindelijk 31 deelnemers op. En omdat er alleen op de eerste zondag van de maand met een stoomloc werd gereden, kwamen we uiteindelijk op zondag 7 juni uit.

Na een voorspoedige rit via Aarle-Rixtel (waar we Willie en zijn buurman Frans oppikten) waren we om ongeveer 09:15 uur als eersten op de parkeerplaats van het museum.

Frans wist trouwens eigenlijk niet wat het reisdoel zou zijn, deze trip werd hem door Willie aangeboden vanwege zijn verjaardag 2 dagen eerder. Het enige wat hij wist was dat ze “ouwe zooi” zouden gaan bekijken.

Na een kleine verkenningsronde gingen we weer terug naar de parkeerplaats, waar op dat moment Lucien (lokje 23) de parkeerplaats opreed. Die was samen met zijn vrouw van zijn vakantie-adres in Zwitserland onderweg naar huis in België, maar ze wilden het forumuitje niet missen. Daarom hadden ze op de terugweg een campingplaats geboekt op +/- 5 km afstand.

Geleidelijk aan arriveerden de deelnemers en rond 09:45 uur was iedereen aanwezig. Als laatste zag ik Michel de parkeerplaats op rijden.

Er wachtte mij eerst nog een enorme verrassing: ik kreeg daar mijn 1e prijs uitgereikt van de fotowedstrijd Q1 - 2009. En Willie bleef maar spullen uit zijn tas pakken, er leek geen einde aan te komen. Geen wonder dat hij zo’n grote tas bij zich had...

Het was inmiddels 10:00 uur geworden, tijd om naar binnen te gaan. Nadat we de kassa als het ware overvallen hadden, konden we het museum bezoeken. Iedereen zwermde in kleine of grotere groepjes uit over het museumterrein. Kaartjes voor de trein moesten we in de trein zelf kopen.

Er was in het museum voldoende te zien. In willekeurige volgorde een kleine selectie:

• een locloods met draaischijf en in die loods stoom- en dieselloc’s (zelfs de Schi-Stra-bus stond er)
  • een BR 18.4 (waarvan een deel van de ketel was afgezaagd zodat de pijpen duidelijk te zien waren),
  • een railfiets en een paar rijtuigen
  • een loods met divers e-loc’s (o.a. een Duitse Krokodil) en een treinstel van de Berlijnse metro en 2 wagons ‘in niet al te beste staat’
  • een rijtuig met daarin een modelspoorbaan
  • ketels, wagons en rijtuigen, verspreid over het hele terrein en in diverse stadia van ontbinding
  • een “feldbahn” met een diesellocje uit 1936 ervoor

Misschien ben ik nog wel iets vergeten: het terrein was groot en her en der stonden hallen, locomotieven, wagons, rijtuigen en restanten daarvan opgesteld of opgeslagen.

Bert ontdekte een raillorry en zette het ‘forumrecord-raillorry-rijden’ een stuk scherper (hij moest er van zweten!). Het was maar goed dat er in de loods een remslof op de rails lag. Met de snelheid waarmee hij die loods inging was ik even bang dat Bert er aan de andere kant weer uit zou vliegen.

Na de rondwandeling annex ontdekkingsreis verzamelde iedereen zich na verloop van korte of lange tijd op het terras bij de eet- en drinktenten, in afwachting van de trein die om 12:50 uur zou vertrekken.

Ondanks de berichten dat er geen eten of drinken te verkrijgen zou zijn, bleek er wel degelijk een mogelijkheid te zijn om wat te eten en/of te drinken. Een hapje en een drankje om de inwendige mens te versterken was kennelijk erg welkom: er werd uitgebreid gebruik van gemaakt. Het was kennelijk tijd om (op zijn Brabants en Limburgs) te gaan ‘frühschoppen’.

Het weer werkte mee; de zon kwam af en toe even door en zorgde voor een lekker terrasweer.

Een witte rookpluim in de verte kondigde de komst van de trein aan. Getooid met een (plastic?) zonnebloem op het bovenste frontsein kwam de 57 468 met sleep het museum binnenrollen. De loc werd losgekoppeld en liep via de waterkraan om. Tijdens het waternemen sputterde de kraan aan het eind tegen met als gevolg dat de stoker(?) een extra en onvrijwillig bad kreeg.

Er was voor ons een rijtuig gereserveerd, de achterste (= de eerste achter de loc op de terugrit), een 3e klasse rijtuig met houten zitbanken.

Zoals al eerder gezegd moesten de treinkaartjes in de trein zelf gekocht worden. “Herr Schaffner” had er bijna een dagtaak aan: 29 + 2 kaartjes uittellen en afstempelen voor de heenrit en 29 + 2 kaartjes uittellen voor de terugrit. Dat uittellen werd nog een paar keer onderbroken omdat hij bij elke halte uit moest stappen om zijn pannekoek te laten zien aan de Hoofdconducteur.

En alsof dat niet genoeg was: “Herr Schaffner” moest uit een andere tas nieuwe kaartjes halen; ons gezelschap had al zijn kaartjes voor volwassenen opgebruikt.

En daarna kwam er een zakjapannertje aan te pas om uit te rekenen hoeveel €uro die twee keer 31 kaartjes in totaal kostten... Laat ik je gerust stellen, we zijn er tot tevredenheid van beide partijen uitgekomen.

Terwijl ik met “Herr Schaffner” bezig was zag ik de sw’s langskomen en ik vreesde het ergste: deze keer geen sw voor mij. Maar dan heb je niet op Bert gerekend, die neemt altijd een paar extra sw’s mee. Dus na het kopen, stempelen, afrekenen en uitdelen van de 2 keer 2 en de 2 keer 29 kaartjes was er gelukkig nog een stroopwafel over.

De rit voerde van Bochum-Dahlhausen naar Hagen Hbf, een rit van 1:31 uur. Tussendoor werd op 11 stations en haltes gestopt. Het eerste en het het laatste deel van de rit gaat over het net van de DB en dan moet de stoomloc prestaties leveren.

Over de rit zelf zal ik niet uitweiden: er zijn genoeg foto’s van gepubliceerd. Ik kan je wel vertellen dat er een paar mensen waren die ’s avonds een paar kilo roet uit hun haren konden spoelen.

De rit begon om 12:50 uur en eindigde om 16:10 uur weer in Bochum, in totaal een rit van ruim 3 uur dus.

Nadat we weer terug waren in Bochum, en nadat Sascha, Thomas en Kevin een rit hadden gemaakt in de Feldbahn werd er een groepsfoto gemaakt bij de 053 075-8 die buiten op het terrein stond. Deze loc was in ieder geval lang genoeg om voor het hele gezelschap als achtergrond te kunnen dienen.

Het werd nu tijd om afscheid te gaan nemen van het museum en van elkaar. Wim had kaasblokjes meegenomen en ging er op de valreep nog mee rond op de parkeerplaats. Gelijk had-ie, anders had hij ze onderweg waarschijnlijk allemaal zelf op moeten eten.

Even vreesde ik dat we niet meer naar huis konden. Het navigatiemeisje van Charlie beweerde dat we op de Dam in Amsterdam stonden en vertelde dat ze geen signaal kon ontvangen om iets nuttigs voor ons te kunnen betekenen. Pas toen we onder de bomen vandaan gereden waren, werd ze wakker en begeleidde ze ons naar huis.

We hebben enorm veel geluk met het weer gehad, het begon pas serieus te regenen toen we onderweg naar huis waren. Zo erg zelfs dat Charlie de snelheid aan moest passen!

Eerst ging de de rit naar Aarle-Rixtel, waar Willie en Frans uitstapten. Na een drankje daar ging het verder naar Eindhoven, waar Charlie ook even een bezoek bracht aan Driehoven.

Er zijn al weer wat ideeën voor het forumuitje van 2010 op komen borrelen, maar daar hoor je later (in 2010) meer over.

Ik wil Sascha bedanken voor de samenwerking en alle forumdeelnemers voor hun aanwezigheid en vooral voor de positieve reacties.